|   “Maramureş,plai cu flori,Mândru eşti in sărbători,
 Mândru eşti şi înflorit,
 Maramureş, mult iubit!
               “Maramureşul e un  simbol, e o chintesenţa, un semn, un recapitulator sub care se ascunde –poate  mai intens şi mai insidios decat sub altele-sufletul românesc în forma lui cea  mai loială -ademenitoare şi mai elevată .Elevată nu în sens pilduitor, solemn,  livresc, oficios. Dimpotrivă: elevată, adică simplă, curată, liberă de orice  adaosuri, scorii, afecţiuni şi găteli de iarmaroc ori de protocol. Nici urmă de  onctuoasă cucernicie dulceagă, de ipocrite salamalecuri, de forţate zâmbete  negustoreşti decorative. Acolo nu-i   nimic <de-a gata>, totul e limpede şi proaspăt ca apa care ţaşneşte  din munţii străjuitori ai drumurilor croite de-a lungul Marei, Cosăului şi  Izei. (…)Maramureşul tot e de  fapt o taina, acea oglindă fermecată capabilă a reda însuşirile de baza ale  neamului-dârzenia, neîngâmfarea, toleranţa, puterea de a ierta, ospitalitatea,  buna-cuviinţa.” ¹
 (Nicolae  Steinhardt-“Lecţia Maramureşului”,  Ateneu, revistă de cultură,  nr.9, sept.1992)
 Obiceiuri de nuntă din Maramureşul istoric Acte prenupţiale              Nunta este cel mai important moment  din viaţa omului, devenind „o manifestare a satului întreg, care intereseaza  deosebite categorii sociale de oameni, categorii de neam, de stare materiala,  de sex” şi „se realizează printr-o seamă de deprinderi sociale, de tradiţii.”Căsătoria, prin întregul proces al  ceremonialului tradiţional, reprezintă „o schimbare a statutului relaţiilor  sociale ale individului, trecerea de la un sistem de relaţii de familie şi de  grup, cu implicaţii în comportamentul protagoniştilor, care suportă, ei înşişi,  schimbări fundamentale.” Este o „etapă existentială încărcată cu multe  semnificaţii”, suita de obiceiuri fiind menită „să asigure trecerea celor doi  tineri de la starea de fată şi flăcău la categoria oamenilor maturi, a celor  însuraţi.”
 Nunta este o adevarată sarbatoare, ea  implică întreaga comunitate, aproape tot satul ia parte la acest eveniment,  pentru că este important atât pentru miri , cât şi pentru obştea satească. „Căsătoria  înseamnă trecerea de la societatea copilăriei sau adolescenţei la societatea  adultă, de la un anumit clan la altul, de la o familie la alta; adesea de la un  sat la altul.”Această trecere a tinerilor de la o stare la alta este marcată de  anumite niveluri, care sunt numite de unii specialişti  „rituri de trecere”. Ceremonialul nunţii  poate fi şi el schiţat  dupa aceste  rituri. Astfel vom avea:
 
                        riturile pre-liminare, care  cuprind logodna si peţitul;riturile liminare, care  cuprind nunta propriu-zisa;riturile post-liminare, care  fac încadrarea noii familii în viaţa satului, reprezintă începutul unui nou  drum pentru cei căsătoriţi.            Aşa cum ştim, există trei momente  esenţiale cu privire la nunta – peţitul, logodna  şi căsătoria -, dar mai sunt o serie de lucruri premergătoare, semnificative  din punct de vedere etnologic: portul tinerilor, întalnirile acestora, anumite  practici pe care fetele sau feciorii le fac pentru a se căsători.
                        Portul este foarte important în  tradiţia populară, căci marchează trecerea de la o vârstă la alta, trecerea de  la copilărie la adolescenţă, în cazul nostru, sau de la adolescenţă la maturitate, după cum vom vedea în momentul în care  cununa miresei va fi înlocuită cu o năframă, iar clopul înstruţat al mirelui cu  unul vechi şi găurit. 
                       Aşadar, fetele(„cocoanele”)şi băieţii(„coconii”) mai  mici sunt îmbrăcati foarte simplu. Dar fetele de măritat se îmbracăcu zadii de  lână, cu „vârste” negre si roşii, ori cu „sumne” roşii, verzi sau albastre „de  păr”(caşmir) sau de „travilă”(mătase). Se încalţă cu „optinci de oargă”, cu „obdele  de pănură”, iar pe cap poartă „pânzături de păr” roşii şi verzi, înflorate,  legate „înapoi”(la ceafă) sau umblă descoperite, „în capul gol”, cu o floare la  ureche.Feciorii se încaltă tot cu „optinci de oargă” şi „obdiele de pănură”, se  îmbracă iarna cu „cioarici de lână albă” şi cu „lecric postăzit”(tivit cu  catifea neagră), pe cap cu „cujmă” neagră. Vara poartă, peste „cămeşa” de pânză,  „teptari”(cojoc) înflorit, cusut cu „carmăjie”(piele prelucrată, folosită  pentru impodobit), cu „gatii” de pânză, cusute jos în „roituri”(broderie), cu  puţin trecând peste genunchi, iar pe cap poartă clop de paie cu „cipcă”(panglică)  colorată.
 Această îmbrăcăminte, descrisă mai sus, puteă fi purtată numai de fetele  de măritat şi de feciorii de însurat. Bineînţles că există o vârstă la care  tinerii erau consideraţi ca fiind pregătiţi pentru căsătorie. Simion Florea  Marian consideră vârsta potrivită căsătoriei: pentru fete 15-20 de ani, iar  pentru baieţi 18-30 de ani. În satul Budeşti fetele de măritat aveau între  15-20 de ani, iar feciorii de însurat între 17-25 de ani. Fetele trecute de  această vârstă erau considerate fete bătrâne şi, deşi sătenii le compătimeau,  acestora li se strigau versuri pline de ironie. Deşi feciorii erau consideraţi  feciori de toamnă abia dupa 30-35 de ani, nici ei nu scăpau de acelaşi  tratament care li se aplica fetelor bătrâne. Astfel, la jocul duminical, la  jocurile de la sărbători sau la nunţi, fetelor bătrâne şi feciorilor bătrâni li  se striga:
 „Măritaţi-vă, bătrâne,
 Şi daţi drumu’ la  copile
 C-aţi purtat un  car de flori
 Şi tri rânduri de  feciori.”
 Sau
 „Însura-m-aş, nu  mai poci,
 Tăte fetele-s cu  conci,
 Şi-aş lua pă nu ştiu  care
 Că niciuna coadă  n-are.”
 Sau
 „Fecioru care să  ţine
 Ia fata care rămâne,
 Iar fata care  alege
 Până la urmă  culege.”
                                             După cum notează şi Simion Florea Marian, aceşti  tineri trebuie să aibă anumite însuşiri, anumite calităţi. În timpurile mai  vechi, în satul Budeşti, ca de altfel în toate comunităţile rurale,
                      un criteriu destul de important era zestrea, averea.  Tocmai de aceea „nu se adunau decât bocotani cu bocotani şi săraci cu săraci.”  Rareori o fată bogată primea consimţământul părinţilor să se căsătorescă cu un  băiat sărac, şi invers. „Dacă tătuşi să aveu tare dragi, fugeu s-apoi ce să le  mai facă părinţii?” Cu timpul s-a ajuns să se renunţe la această opinie şi  criteriile de baza au ramas hărnicia, cinstea, omenia. Bărbatul trebuie să aibă  şi el anumite însuşiri: frumuseţe „un ptic mai mândru ca dracu”, „să-ţi sie  drag” că „nimnic nu-i mai rău ca urâtu”, pentru că:
 „Decât cu urât în  casă
 Mai bine cu  boala-n oasă,
 De boala doctori  te scot,
 Da’ de urât nu te  pot.”
 Un  alt moment important care trebuie amintit este reprezentat de ocaziile de cunoaştere  ale tinerilor. De fapt, în comunităţile tradiţionale româneşti, care nu erau  prea mari, precum este şi Budeştiul, toata lumea se cunoştea. De mici se puteau  întâlni cu vitele, la biserică, duminică de duminică şi sărbătoare de sărbătoare,  apoi la şcoală. Când deveneau feciori de însurat şi fete de măritat, se întâlneau  la jocul duminical, la vergel, la sârbi, în şezători şi clăci, la sărbătorile  de iarnă etc.
 Din  moşi-strămoşi se ţine obiceiul ca în fiecare duminică sau sărbătoare, în „câşlegi”(perioadă  în care nu este post), să se facă joc. Jocul se ţinea în centrul satului, într-un  „şopru” amenajat special, iar mai nou în căminul cultural. Doi, trei feciori  aduceau muzicanţi – „ceteraş, dobaş si zongoraş” – şi se juca toata după-masa.  La joc participă feciori si fete, iar cei însuraţi, dar mai ales nevestele,  stau pe margine şi se uită. Fata care merge pentru prima dată la joc, stăpe  margine şi aşteaptă ca un fecior „s-o bage-n joc.” Tot cu această ocazie,  fetele bătrâne sunt luate în râs de feciorii sau de fetele tinere. Aceştia le  „strigă în ciudă”:
 „Mândruţ, pântru  dumăta,
 M-am sfădit cu  pretina
 Care-o fetit cu  mama;
 Ş’amu fete şi cu  mine
 Să sfăde, nu i-i  ruşine.”
 Sâriul  este obiceiul de a se aduna fetele şi feciorii într-o sâmbătă seara la casa  unei fete şi de a petrece cu ceteră sau, mai demult, jucau dupa fluier. Într-o  zi de joi, în şezătoare, fetele şi feciorii hotărăsc să facă sâmbata „sâri”.  Fetele pregătesc „mâncări”, iar feciorii „nămnesc ceteraşi” şi aduc horincă.  Petrec până a doua zi, apoi feciorii „petrec” fetele(le conduc) acasă şi care  se înteleg se hotărăsc „să se ieie”(să se căsătorescă).
                                 Vergelul are loc tot în  sezătoare, iarna, pe la Sântion. Feciorii aduc ceteraşi şi fac „bentic” – aduc  băutură, iar fetele pregătesc mâncare: „brozbuţe”(sarmale), cozonaci, plăcinte  cu brânză,
„pancove”(gogoşi). Fetele cheamă la vergel feciorii  care li-s dragi. După  ce se adună, beau,  joacă, mănâncă, iar la urmă se petrec acasă şi feciorul cu fata se înteleg  despre căsătorie.
 Un  alt obicei foarte vechi, care se păstrează şi astăzi în satele din Maramureş,  este acela ca în zilele de sărbătoare şi în serile de sâmbată feciorii să meargă  la fete. Băieţii se duc mai multi, doi sau trei, la aceeaşi fată, aduc horincă,  beau, povestesc, iar, când aceştia vor să plece, fata îl „petrece” la poartă  doar pe cel pe care-l place. Bineiteles ca la discutia tinerilor asista unul  dintre parinti sau dintre bunici.
 Şi în  postul Crăciunului feciorii testează terenul, adică vizează anumite locuri unde  ar putea să se însoare şi fixează anumite fete pe care le-ar putea peţi imediat  ce încep câşlegile. În general, când feciorii fac ceata de umblat la colindat ,  mulţi dintre ei încearcă să invite fata pe care are de gând s-o peţească. Dacă  fata acceptă invitaţia la colindă, când ceata ajunge cu colinda la casa  feciorului, fata este pusă să se ocupe de servit cu bucatele care au fost pregătite  de sărbători, adicăse dă de înţeles că ar fi acceptată în familie, în cazul în  care tinerii se înteleg şi va fi peţită. De multe ori fata este chemată în casa  de sărbătoare („casa dinainte”) pentru a-i arăta ceea ce are făcut feciorul,  adică zestrea: cergi, ţoluri, într-un cuvânt bogăţia pe care o are. În cazul că  s-ar hotărî să meargă de noră, nu trebuie să mai facă nimic, feciorul având  totul.
                                 După ce s-a treminat cu  colinda, mamele, respectiv parinţii, discută despre colindă, care ce a văzut în  casă, cine cu cine a vorbit, care a băut prea mult, adică năravurile fiecăruia,  cât sunt de „lotrii” sau de „mutalăi” unii dintre ei. În casa fiecărei familii  se discută despre fetele şi feciorii din sat, aşteptând cu nerabdare vreo  veste: „care cu care s-ar lua laolaltă”. De la Crăciun şi până la Bobotează  este o mare agitaţie în sat, toată lumea vrea să vadă ce se întamplă, cine pe  cine a peţit şi dacă a fost primit sau nu.
   
  
    |  |  |  |