| Mersul la cununie După ce se termină cu închinatul  şi iertăciunile, „să îmbie cu cureti şi pancove”, iar când se face semn că e de  plecat nănasul se ridică în picioare şi zice „Tatăl nostru” şi „într-un ceas  bun şi cu noroc să plecăm la cununie”. Toţi nuntaşii din partea mirelui pornesc  la cununie. În frunte merg feciorii, cuprinşi peste umere, cu „uiegi de horincă  în mână, înstruţate cu rujmălin, legat cu aţă roşie”, jucând în chiote şi strigături.  După feciori urmează mirele, stegarul, nănaşii, părinţii şi restul nuntaşilor.  Când mirele porneşte de acasa trimite soli la mireasă s-o anunţe să plece şi ea 
                        cu alaiul ei la biserică. Mirele nu se ducea dupa  mireasă, însă astăzi nu se mai păstrează obiceiul şi întregul alai al mirelui, împreună  cu el, se duce la casa miresei. La  sosirea solilor, mireasa se pregăteşte să meargă la cununie şi iese de dupa masă  în sensul în care răsare soarele(de la stânga la dreapta). Şi în acest moment  nuntaşii îi strigă miresei:
 „Mniresucă, mniresucă,
 Uită-te pe ferestucă
 Că vin  solii să te ducă.
 Pe cărarea cu stinii,
 În casa cu străinii;
 Străinii nu te-or  certa
 Nu-i ave la ce-nturna,
 Străinii nu te-or sfădi
 Nu-i ave la ce zini.
 Multe lacrimi îi vărsa
 Până-a cătăni badea,
 Multe lacrimi îi urni
 Până mândru-a cătăni.”
 Sau
 „Mniresucă,  mniresucă,
 Vin străinii să te ducă;
 Ti-i duce de-aici cu  dor
 Ca luniţa p’ângă nor,
 Ti-i duce de-aici cu  jele
 Ca luniţa p’ângă stele.”
 În  „ocol”(curte), după ieşirea din casă, se aranjează nuntaşii: în faţă mireasa,  de o parte druştele, de altă parte, în dreapta miresei, nănaşii. Spre biserică  mireasa merge „cătilin”, urmată de fete, feciori, nuntaşi şi curioşii care vin  să vadă „cum îi gătată mnireasa, cât îi de mândră”.
 Alaiul  mirelui ajunge înaintea miresei la biserică. Tot drumul feciorii „strigă” şi  „horesc”, se creează o atmosferă plină de veselie, dar în acelasi timp emţionantă.  Paleta cântecelor de nuntă este foarte variată în satul Budeşti, existând  anumite strigături care se referă la locuitorii acestui sat denimiţi „răşinari”,  datorită faptului că Budeştiul este un sat de munte, înconjurat de păduri de  conifere. În timp ce cântă, bărbaţii, aşezaţi în faţă, opresc alaiul mirelui,  se aşează roată, într-un genunche, cu „uiegile de horincă” în mână şi încep să  strige:
 „Morţii voşti de răşinari,
 Staţi în loc şi bateţi  pari
 Şi-ngrădiţi care cum ştiţi
 Ş-apoi de-acolo porniţi.”
 În  rândurile de mai jos voi exemplifica câteva din strigăturile care se aud la majoritatea  nunţilor din Budeşti:
 „Când a si nunta mândrii
 M-oi culca ş-oi adurni
 Pă pragu’ bisericii
 Să văd cine m-a trezi.
 De’ m-a trezi mnireasa
 Atâta i-i viata,
 De’ m-a trezi mnirele
 Atâtea i-s zilele.”
 Sau
 „Mult mă mnir de-aiasta  treabă
 Ce s-o strâns atâta  babă?
 Mereţi acasă, femei,
 Şi puneţi la sert păstăi,
 C-or zini fetele bete
 Şi-or mânca păstăi  neserte
 Şi-or zâce că-s  diotete.
 Şi părinţii îs nebuni
 Şi le potolesc cărbuni.”
 Sau
 „Suiţi, babe, pă gunoi
 C-om zini şi după voi,
 Când a si Paştele joi
 Şi Crăciunu mai apoi.”
 Sau
 „Mi se  mărita mândra
 N-am la cine me’ sara
 Şi să viu dimineaţa.
 Mi să-nsoară-un văr  de-a mneu,
 Mâni, alaltă, mă-nsor  eu.”
 Sau
 „Casa mândrii s-o  aprins
 Eu m-am omorât de râs;
 Casa mândrii când a  arde
 Eu m-oi încălzi la  spate;
 Casa mândrii foc şi  scrum
 Numa io să ies în  drum.”
   Mersul după mireasă în alt satDacă  mirii nu sunt din acelaşi sat, atunci situaţia este puţin schimbată. Se  organizează călăreţi atât în alaiul mirelui, cât şi în cel al miresei. Caii şi  căruţele sunt împodobite cu panglici, ştergare colorate, cu oglinzi şi alte  struţuri, pentru că aceştia vor însoţi alaiul de nuntă al miresei şi al  mirelui. În acest caz mirele, împreună cu stegarul şi călăreţii, se duce după  mireasă. La intrarea în satul miresei, alaiul mirelui este întâmpinat de călăreţii  miresei care-i vor conduce la casa acesteia. Tot drumul feciorii din alaiul  mirelui cântă şi strigă, acompaniaţi de ceteraşi:
 „Noi merem după mnireasă
 Cu tri cară nu ne lasă,
 Numa cu cinci şi cu şasă.
 Acolo dac-am ajuns
 La masă pă noi ne-o  pus,
 Şi-am băut şi am mâncat,
 Am horit şi am jucat.”
 Sau
 „Hai să merem câtilin
 Pân pădure de  mălin
 Cu uiaga după zin.
 Câtilin, câtilinaş
 Până lângă ceteraş.
 Când o me’ după  mnireasă
 Ne-om lua ptita  de-acasă
 Şi horinca de pă masă.
 Când om mere după ie
 Nici om mânca, nici om  be’,
 Numa ne-om uita la ie
 Cât  a si de frumuşe.”
 Sau
 „Pare-mi-se că s-aude
 Glasu’ mândrii  oareunde,
 Pare-mi-se că se vede
 Casa mândrii unde şede.”
 După ce alaiul mirelui ajunge la casa  miresei începe o scurtă petrecere, ceteraşii cântând, iar lumea servind mâncare  şi băutură. În vechime s-a înregistrat un obicei conform căruia mireasa era  ascunsă de nanaşi în casă, iar mirele era ţinut la poartă. Nănaşul iese în întâmpinarea  mirelui, care-i cere mireasa. Naşul îi aduce, pe rând, druştele sau fete din  alaiul miresei, dar mirele îi zice naşului că nu aceasta este mireasa. La sfârşit  este adusă mireasa, mirele zicând: „Aiasta-i”. Atunci i se deschide poarta,  mirii se îmbraţişează şi sunt primiţi în casă. După ce se încheie mica  petrecere, mirii pornesc la cununie. Dacă mireasa pleacă de noră e obiceiul ca  masa rămasă în casă să nu fie curăţată timp de trei zile, ca un simbol de jale.  De asemenea, nu este bine ca mireasa plecată de noră să se uite înapoi când  iese din casă sau să se întoarcă la părinţi numai după trei zile „pentru a nu să  despărţi.”
   Cununia religioasăLa  poarta bisericii, fetele şi feciorii rămân cu ceteraşii, „învârtesc” şi „strigă”  strigături, unii dintre ei strigând versuri mai glumeţe:
 „Ia, ce s-o muiet cărarea
 C-amu s-o-nsurat  mnirarea.”
 sau
 „A me’ mândră-i mânioasă
 Di ce i cămeşa groasă.
 Cine dracu i de zină
 Dacă toarce ca de lână?
 Pă cămeşă trebe-a coasă,
 Mândra-i tare  somnoroasă;
 Pă cămeşă trebe lucru,
 Mândra doarme ca butucu.
 Şede mândra jos şi  zdiară
 Dacă nu şti pune tiară;
 Şi-o pus tiara după  casă
 Cine-a tre’ pă drum să  ţasă;
 Fără iţă, fără spată
 Şi-o rămas  nemăritată.”
 În  biserică mirii sunt încadraţi de druşte şi de stegar. În spatele lor stau nănaşii,  cu „lumnini” înstruţate, aprinse. În timpul cununiei,  neamurile apropiate stau în jurul mirilor, să  nu ia cineva din cununa miresei sau din struţul mirelui „c-apoi fac cu ele  orice meşteşâguri să-i despărţa”. Ritualul religios este cel obişnuit în  biserica româneasca ortodoxă.
 După ce  se încheie cununia religioasă, până la poarta bisericii, mirii merg „alăturea”,  cu lumânări aprinse. De aici, încadraţi de naşi şi druşte, se îndreaptă spre  casa unde are loc nunta şi, la fel ca la venirea spre biserică, feciorii cântă şi  strigă:
 „Mnireasă, mnirele tău,
 La multe le pare rău,
 Da’ mai tare la una
 C-o gândit că l-a lua,
 S-o gândit că doară,  doară,
 Până-o văzut că să-nsoară.”
 Sau
 „Hai, ziniţi să ne vedeţi,
 Numa nu ne dioteţi,
 Că ni-s poalele cam  scurte
 Şi ne-om diote cam  multe.”
 (versuri strigate de fete)
 Sau
 „Bună-i mnierea, cum  nu-i bună,
 Da’ amară-i peste-o  lună,
 Bună-i mnierea-n  cununie,
 Da’ amară-i pă vecie.”
   PetrecereaÎn satul Budeşti au existat două tipuri  de nunţi: nunta „laolaltă” şi nunta „detilin”(separat). Mai demult nunţile  aveau loc atât la casa miresei, cât şi la casa mirelui, iar nuntaşii nu se  adunau decât dimineaţa, fiecare petrecând la casa aceluia care l-a invitat. Nunta  se făcea separat fie pentru că nu încăpeau foarte multi nuntaşi într-o singură  casă(pe atunci nunta nu se făcea la căminul cultural), fie pentru că mirii aparţineau  unor familii de „bocotani” şi aceştia vroiau să demonstreze că au suficientă  avere încât să-şi permită să facă două nunţi. Totuşi, cele mai multe nunţi se făceau  „laolaltă” pentru ca familiile mirilor să fie scutite de cheltuieli în plus.
 |